Aamun pelastajana smoothie on-the-go

Aamun pelastajana smoothie on-the-go

Kaikkihan tietää, että ilman kunnollista aamiaista päivä lähtee takkuillen käyntiin. Siitä huolimatta yllättävän moni skippaa aamun ekat murkinat.

Söin ennen aamuisin vuosikausien ajan kaurapuuroa raejuustolla, marjoilla, banaanilla ja soijalesitiinillä. Smoothie on maistunut aina kesäisin kun lämpiminä aamuina on ihana saada kupuun jotain raikasta.

Jokin aika sitten herkistyin kotimaisille viljoille. Keliakia on tutkittu eikä sitä ole löytynyt mutta jostain syystä elimistöni ei pysty kunnolla käsittelemään joitain viljoja, kaura mukaan lukien. Olen melkolailla gluteenittomalla ruokavaliolla huomannut, että olo on huomattavasti parempi. Siksi on pitänyt miettiä myös ruokavalio uusiksi.

Smoothien valmistuksessa ärsyttävin vaihe on kulhon pesu. Ainesosat tarttuvat kiinni jokaiseen pieneenkin notkelmaan mihin tiskiharjan jouhet eivät yllä. Juu, astianpesuainetta tippa kulhoon, vettä päälle ja pyörimään. Meidän blenderin 3 hevoswatin moottorin jyrähtäessa kulhossa on niin paljon vaahtoa, että sitä saa huuhdella juoksevan veden alla seuraavat kolme minuuttia. Ei hyvä vaikka kone muuten taivaallinen onkin.

Yksistään smoothiekäyttöön hankittiin joku aika sitten erään merkin blenderi, joka tekee juoman suoraan pulloon – tällainen on-the-go -kapistus. Raaka-aineet pilkotaan suoraan pulloon, terä kiinni, blenderiin ja juoma kohti napaa. Superkätevää, ja siitä lähtien järeämpi blenderi on katsonut vierestä kun helppous ajoi ohi.

Täydellisen smoothien ainekset

Tästähän voi tietysti olla montaa mieltä. Mun makuun täydellisessä on-the-go -aamusmoothiessa kohtaavat seuraavat ainekset.

* pullon pohjalle tulee reilu desi kylmää vettä

* sitten 1/2 – 1 banaani pilkottuna

* ruokalusikallinen psylliymkuitua, koska viljattomuus mutta suolisto kaipaa kuitua

* ruokalusikallinen pellavasiemenrouhetta (hyviä rasvahappoja). Tämän terveellisyydestä ollaan montaa mieltä, itse en ole mitään haittavaikutuksia koskaan huomannut.

* vanilja-heraa mitallinen proteiinin lähteeksi

* kollageenijauhetta rkl (iholle, luustolle ja lihaksille, sillä noin 25-vuotiaana elimistö alkaa menettää kykynsä tuottaa uutta kollageenia, ja itseähän ylitin tämän rajapyykin … no pari vuotta sitten)

* kolme mittalusikallista fosfoseriiniä (aivosolujen normaali rakenneosa, jota on paljon nuorten terveiden aivosolujen solukalvoissa. Iän kuluessa aivosolut menettävät fosfoseriiniä, jonka seurauksena aivotoiminnot heikkenevät. Samat perusteet kuin yllä.)

* pakastimesta pala avocadoa hyväksi rasvaksi

* jäisiä marjoja (useimmin vadelmia tai mustikoita)

* päälle reilu desi tuorepuristettua appelsiinimehua, koska se vaan tekee mausta superhyvän

Ainekset tässä järjestyksessä pulloon, terä päälle ja pyörimään. Vaihdan terän juomaosaan ja koko herkku ääntä kohti. Voisiko aamu herkullisemmin ja helpommin enää alkaa?

1
Back to Top