Härski huijaus(yritys)

Härski huijaus(yritys)

Kesällä meidän perheessä vietetään yrittäjyyden kaksivuotispäivää. Itsellänihän ei ole osaa eikä arpaa firmaan mutta annan tietysti kaiken tukeni ja välillä vapaa-aikanikin sen menestykselle.

Kaikenlaisia myyntipuheluja omistajalle tulee päivittäin. Yleensä ne liittyy markkinointiin, hakukoneoptimointiin tai muuhun yrityksen näkyvyyteen. Välillä pyydetään tukea ties millekin virkistäytymisrahastolle tai ostamaan pihapelilehtisiä läheiselle koululle. Suurin osa puheluista on ihan vilpittömiä myyntipuheluja mutta on myös muita.

Nyt tuli huijausyritys mikä melkein meni läpi.

Tuntematon kauppias soitti miehelleni ja alkoi puhua yrityksen nettisivuista ja verkkotunnuksesta. Aihe on sellainen, että puhelin linkoaa salamana korvalleni.

Soittaja kertoi, että meidän yrityksen nettisivuja lähellä olevaa osoitetta on yritetty rekisteröidä yksityishenkilön toimesta. Meillä on .fi-päätteinen ja nyt oli tullut pyyntö rekisteröidä .com, .live, .net ja pari muuta loppupäätettä.

Soittaja kertoi, että pyyntö on tullut yksityishenkilöltä maantieteellisesti meidän läheltä ja kyseli, olemmeko valtuuttaneet jonkun toimimaan puolestamme. Olin tietysti alkuun hyvin pöllämystynyt ja vähän tuohtunutkin, että ei kenelläkään ole tällaista toimeksiantoa.

Seuraavaksi soittaja tiedusteli, olisiko meidän yritykselle haittaa, mikäli tällaiset verkkotunnukset myönnettäisiin jollekulle muulle. Kerroin, että tottakai siitä olisi, mikäli meidän asiakkaat ja yhteistyökumppanit ohjautuvat väärään paikkaan.

Tähän myyjä jatkoi, että meillähän on oikeus lunastaa itsellemme nämä muut päätteet, koska olemme alkuperäisen osoitteen haltijat. Tässä vaiheessa alkoi hälytyskellot kilkuttaa, sillä ei tietääkseni ole olemassa mitään alkuperäistä osoitetta, on vain verkkosivuja erilaisin loppupäättein.

Kysyin vielä huvikseni mitä maksaisi, jos haluaisimme lunastaa päätteet itsellemme ja myyjä kertoi hinnan olevan 25 euroa vuodessa + alv per pääte, eli tässä tapauksessa 125 euroa verottomana. Melko suolaista, sillä olen maksanut Aamutuulin verkkotunnuksesta jo vuosia yhdeksän euron hintaa.

Olen kuullut, että huijarit leikkaavat ja liimaavat sanoja puheluissa ja halusin itseni kuivin jaloin ulos mahdollisimman pian. En viitsinyt kysyä yrityksen nimeä suoraan, sillä ajattelin sen herättävän vain epäilyksiä soittajassa. Pyysin antamaan sähköpostiosoitteen mihin voisin palata myöhemmin, kunhan olisin jutellut yrityksen omistajan kanssa.

Sain admin-alkuisen meilisosoitteen, kiitin ja poistuin puhelusta vähin äänin. Nopea googletus paljasti numerosta löytyvän vaikka mitä kokemuksia – paitsi ettei ainoatakaan positiivista.

Yrittäjillä ei ole kuluttajansuojan vertaista turvaa ja kokeilijoita löytyy laidasta laitaan. Toivottavasti tästä niin sanotusta atk-turvasta ei kuulu enää perästäpäin.

2
Back to Top