Neljä helppoa aamuvinkkiä tietoiseen läsnäoloon

Syksyn tullen olo on ristiriitainen. Samaan aikaan kun luonto valmistautuu pitkään lepojaksoon, on työelämässä vasta käynnistymässä kesälomien jälkeinen aikakausi. Seuraavaan pitkään lomaan on lähes vuosi aikaa, aivan liian pitkä aika odottaa seuraavaa hengähdyshetkeä. Siksi mielen rauhoittamista kannattaa harjoitella, ei kukaan voi elää odotellen vain seuraavaa lomaa.

Tietoinen läsnäolo on tietoisuutta nykyhetkestä. Hetkessä elämistä ja olemista juuri tässä, juuri tällaisena. Kiinnittämällä huomiota omiin ajatuksiin, tunteisiin ja elämään, jota elämme juuri nyt. Huomioimalla asioita, joita tapahtuu ympärillämme. Vaikka me emme olisi enää tässä, nämä asiat tapahtuisivat silti. Pihakoivuista tippuisivat lehdet, naapuri lähtisi aamulla töihin, koira vaatisi pihalle. Maailma pyörii ympärillämme ilman, että meidän tarvitsee siihen puuttua. Hetket vaihtuvat toisiin, ja vain tämä hetki on ainoa todellinen hetki.

Läsnäolon ytimessä on meditaatio ja mielen hallinta. Suosittelen todella lämpimästi testaamaan joskus syvärentoutusta, se tunne kun kehosi ääriosat ikäänkuin sulavat pois, on todellakin kokemisen arvoinen. Jos et onnistu ensimmäisellä kerralla, älä lannistu. Mielen hallinta vaatii harjoitusta.

Vaikka nykyhetki on läsnäolossa se pointti, on ihmisellä taipumus siirtää asioita eteenpäin. Siksi keräsin huomiselle aamulle neljä helppoa vinkkiä, joilla päiväsi lähtee keveämmin ja mielesi rauhallisemmin kohti askareita.

  1. Herätessäsi ajattele ensimmäiseksi jotain positiivista asiaa. Jotakin sellaista, mikä saa hymyn kasvoillesi. Lapsesi ensiaskeleet, kesän aurinkoiset päivät, päätäsi tukeva pehmeä tyyny tai vieressäsi naukuva ystävä. Mikä tahansa, joka nostaa hyvänolontunteita.
  2. Varaa aamuksi tarpeeksi aikaa, jotta et joudu kiirehtimään päivän touhuihin. Hengittele hetki sängyssä ennen kuin kirmaat kahvin keittoon. Nauti, kun mihinkään ei ole kiire.
  3. Harrasta liikuntaa, käy vaikka rauhallisella kävelylenkillä. Syysaamuisin ilma on täynnä happea, vedä keuhkosi täyteen raikasta ilmaa ja tunne kuinka uloshengitys vie mukanaan stressin ja huolet. Jos innostut, nosta tahtia ja hoida päivän hikitreeni alta pois.
  4. Syö terveellinen aamiainen. Nauti hetkestä ilman puhelinta tai televisiota. Maistele ja tunne, kuinka vaalit vartaloasi antamalla sille laadukasta polttoainetta.

Nyt saatat miettiä että mitä näillä oli tekemistä läsnäolon kanssa, ihan normi aamurutiineja? Upea kuulla, jos nämä tuntuivat perusasioilta, silloin talosi perustukset ovat vakaalla pohjalla. Tietoinen läsnäolo on hetkessä elämistä, pysähtymistä ja nauttimista kustakin ajasta. Ei ihmeellisiä temppuja tai hörhöilyä vaan itsensä hellimistä sisältä päin.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.