Hetkessä eläminen käytännössä

Hetkessä eläminen käytännössä

Olen kirjoittanut usein hetkessä elämisestä. Siitä kuinka alituisen tulevaisuudesta haaveilun tai menneessä vellomisen sijasta kannattaisi keskittyä tähän hetkeen. Hyvinvointimme kasvaa kun opimme nauttimaan ajasta, jossa kulloinkin olemme.

Tämä hetki on ainoa todellisuus, ei ole olemassa mennyttä tai tulevaa – on vain tämä minuutti ja sekunti.

Meni kauan ennen kuin ymmärsin mitä mindfulness käytännössä tarkoittaa. Olin lukenut teoksia aiheesta mutta ohjeet tuntuivat liian yksinkertaisilta ollakseen totta. Mistä voin tietää että elän nyt tässä hetkessä? Kuulostaa hullulta, mutta sitä alkaa helposti epäillä itseään. Onko tähän hetkeen pysähtymistä, jos kuuntelen naapurista siintävää ruohonleikkurin ääntä? Sehän on hänen hetkensä, voinko punoa sen ajatuksissani meidän yhteiseksi hetkeksi?

Kuuntelemisen kautta opin ymmärtämään mitä hetkessä oleminen tarkoittaa, sillä eri aistien avulla on helpompi keskittyä hetkeen. Laitan silmät kiinni ja kuuntelen tuulen puhallusta tai rakkaimpien hengitystä. Tai keskityn katsomaan poikasilleen sirkuttavan kirjosiepon touhuja.

Hiljennän ajatukset, hyväksyn niiden poukkoilun ja palautan hellästi mieleni tähän hetkeen. Ajatukset on tehty lentämään ja niiden kuuluukin vaeltaa. Välillä ne on silti hyvä hiljentää ja antaa hetken tempaista mukaan.

Muutama itseäni avittanut vinkki sinullekin.

Laita soimaan rauhallista musiikkia, mieluiten instrumentaalista. Sulje silmäsi ja ota rento asento. Keskity melodiaan, millaisen tunteen se sinulle tuo? Tunnustele tunnetta mutta älä analysoi. Hyväksy ajatukset ja anna niiden vaeltaa. Pyri tyhjentämään mieli ja täyttämään se musiikilla.

Makaa selällään ja laita toinen käsi rinnalle ja toinen vatsalle. Hengitä syvään ja huomaa, kuinka vatsalla oleva käsi nousee. Pidätä hetki hengitystä. Puhalla rauhallisesti ulos ja huomaa, kuinka käsi vatsalla laskee ja rinnalla oleva nousee. Hengittele muutaman minuutin ajan, tai pitempään. Kun ajatukset valtaavat mielesi, hyväksy ne ja ohjaa mielesi takaisin hengitykseen.

Seuraavan kerran kun otat itsellesi hetken, oli se kahvikupin äärellä työn lomassa tai viikonloppuna terassilla niin pysäytä hetki. Sulje silmäsi ja keskity kuuntelemaan ympärilläsi oleviin ääniin. Mitä kuulet? Tai hyödynnä tuntoaistiasi: miltä vartalosi eri kohdissa tuntuu? Onko istuimesi kova vai pehmeä? Muuttuuko tunne jos liikutat vartalosi eri osia?

Kokeile vinkkejä jo tänä iltana ennen nukkumaanmenoa. Rentoutusharjoitukset parantavat tutkimusten mukaan myös yöunia.

Back to Top